Saturday, April 7, 2007

Chronicles of the Marriage Continued....

The marriage continues... Going strongly from day one to day n(I have lost count). The beginning is at the Valayidal ceremony [not vali :)]. earlier known as the paranju vekkal. Nowadays, somehow a ring of gold seems to more precious than a spoken word..thus the ceremony. A very private ceremony with just the sanguine relations getting to see it. The bigger the bangle the stronger the reassurance..ha ha. And now with a lot of such engagements breaking up after the guy and the girl comes to know eachother better, a lot of smart families try to engage with an expensive box of chocolate rather than a gold bangle.
Everyday is a major day, according the women folk (I count myself out, puhleaaaseee).
Starts with Kalyanamvili- the invitation- where every sister and cousin sister is to accompany the bride's mother to invite for the marriage. And every house to be invited has to prepare for the welcome of this group...Invitation that are not done in person is considered to be a slap on the face and I know of hundreds of people who still don't talk to eachother/don't invite 'her' for the son's marriage/ don't give 'her' a damn because 'she' didnt invite her for 'her' daughter's marriage...Weeks of eating and merry-making ends with the end of kalyanam vili.
Now begins the big ones...ഇരുത്തം, വെറ്റിലകെട്ട്, പൊന്നുകാണല്‍, മൈലാഞ്ചി, തലേന്ന്, നിക്കാഹ്, വീട്ടിക്കൂടല്‍, അറയിലാക്കല്‍, വലീമ, അമ്മായിതക്കാരം... Rituals and functions of the bygone era thats making a comeback when people fail to find means of being extravagant. A dress for each day matched with jewellry and food and people and all the rest of the paraphernalia. Iruththam, Vettilakett and Ponnukaanal are functions involving women- just a means of getting together, a platform for the latest gossips -
  • ആരുടേയൊക്കെ വീട്ടില്‍ എന്തൊക്കെ നടക്കുന്നു എന്നതിന്റെ ഒരു ക്രോസ്സ് വിസ്താരം.
  • വിവിധ വ്യക്തികളുടെ ദ്രിക്സാക്ഷി വിവരണങ്ങളും കേട്ടുകേള്‍വി വാര്‍ത്താ കൈമാറ്റവും.
  • സംസ്ഥാന തലത്തിലും തറവാടു തലത്തിലും വിവിധ ഭാഗങ്ങളില്‍ നിന്നുമുള്ള പ്രധാന ഫിത്ന ശേഖരണം.
  • ആരുടെ മകള്‍/മകന്‍ കെട്ടുപ്രായം കഴിഞ്ഞു അഥവാ കെട്ടിയില്ല / പിയാപ്ല ഒഴിവാക്കി / വീടര് ശരിയില്ല / ഒളിച്ചോടി മുതലായ കാതലായ വിഷയങ്ങള്‍.
  • ആരുടെയൊക്കെ പൊന്ന് മുക്കാണ്, കടം വാങ്ങിയതാണ്, തറവാട് സ്വത്താണ് തുടങ്ങി ഇപ്പോഴത്തെ പുതിയ പതിപ്പായ “വണ്‍ഗ്രാം ഗോള്‍ഡ്” ആണ് എന്നതിനെ കുറിച്ചുള്ള ഒരു സമഗ്ര പ0നം.
  • ഒരോ പെണ്ണുങ്ങളും ഇട്ട സാരിയുടെ ഉത്ഭവസ്ഥാനം. സില്‍ക്കി/ കല്യാണ്‍ കേന്ദ്ര / ജയലക്ഷ്മി/ ശീമാട്ടി മുതലായ ഉത്ഭവത്തിനേ വിലയുള്ളൂ.
  • ബിരിയാണിക്ക് മസ്ത്ത് ശരിയായോ ഇല്ലയോ, അരി മുന്തിയ കയമ തന്നെയാണൊ, കോഴിക്ക് നെയ്യും വേവും മണവും മതിയായോ എന്നതിന്റെ ഒരു വോട്ടെടുപ്പ്.
  • ആരൊക്കെ “കോലം കെട്ട് നാശമായെന്നും, തടിച്ച് സുന്ദരിയായെന്നും, പിയാപ്ല/പിയോട്ടി ഒരു കോലവും ഇല്ലെന്നുമുള്ള അന്തിമ തീരുമാനം.

And in the midst of this world council are caught people like me - out of the time machine. And feeling all stupid and lost for not having one single gossip to pass on and watch them having a testing like the wine tasting sessions. A sensuory evaluation of the flavour, feel and importance of the latest gossip added on by bits and pieces in each ones custody. By the next marriage, the tiny gossip is a full-fledged story. You have to be fine tuned to express the gossips with the right level of voice fluctuation, narrowed eyes and flared nostril. “ഇതെവിടുന്നാ വാങ്ങിയത്“ എന്ന് അറിയില്ലെങ്കില്‍ പോയി മോളെ കാര്യം...കൈമാറാന്‍ ഒരു തൊങലുള്ള ഫിത്ന ഇല്ലെങ്കില്‍ വെറും വെയ്സ്റ്റ്... ഇതൊക്കെയല്ലെ ജീവിതം ജീവിതം എന്നു വിളിക്കുന്ന അപാര സംഭവത്തിന്റെ അന്തഃസത്ത?.. Misery befall those who haven't as yet known this truth and elixir of life. Watching them at work you can see youth spring from within the old ladies - lighted eyes, glowing faces, animated expressions....

On the mehendi night, the bride is dressed in the finery for the day and made to sit in a circle of women, who takes turn in applying a dot of mehendi in her hands. Behind the bride sits a group of womenfolk singing at the top of their voice, clapping in accordance. "സാരമേറിയ മംഗലത്തില്‍/ ആരമ്പമണി മാരനെന്ന/ താമരക്കണ്ണും മുഖമെന്‍/ ഓമനപ്പുതു മാരനെന്ന്..”The mehendi paste is to be brought from the bride's fathers place. The function goes late into the night with every man, woman and child applying a dot on the bride's hand.

The wedding day is a confusion of bringing the bridegroom home and then taking the bride back and then bringing the guy home and so on and so forth. The night when the "arayilaakkal" ceremony takes place, is the official permission for the couple to sleep together. the day when women of my granny's age used to see their groom for the first time.There is the usual "kottum kuravayum" , sidy comments and songs. The fathers sister takes the bride into the room and leaves her there with her groom.

Thus ends a marriage... well it doesnt actually end there. But i'm bored.

To put it down quickly... The night after consummation there is waleema [It's a wild guess that there must have been consummation the very day after :)]. Then there is umpteen ammayithakkaarams, where every aunt is to invite the couple home for a dinner. Everybody else also gets invited.

5 comments:

Anonymous said...

:)

Muhammad Riyaz said...

Great writing. Good selection of words, simply superb narration. Reaching out from the bottom of the heart.
Sad to note that the same SM street that you started your journey off went up char the very second day. The truth of life starts there...

reshma said...

‘മാല അണിയെടീ മണിമാറില്‍ ചാര്‍ത്തെടീ/കാണാന്‍ അഴകുള്ള പുതുക്കകുട്ടീ’പിന്നെ ആ കല്യാണങ്ങളുടെ ദേശീയ ഗാനവും ’കുട്ടിന്റെ ഉപ്പാപ്പ മൈലാഞ്ചി ഇട്ടോളി/കുട്ടിന്റെ എളാപ്പ..”

you made my day:D

fawazabdulla said...

i demand a share of the profits from this one.... and i roundly condemn your lewd speculations about consummations. for shame, aisibi, for shame.... fie

Unknown said...

well you reminded me of the fun time i had with you around at sulthithas weddin!! i am down laughin recollectin the way we fooled gulamka!!
wow and you ve suprb writin skills!! keep it up dude